Followers

Friday 8 June 2012

Gadis Bertudung Labuh..


Assalamualaikum warahmatullah...
   Dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha Penyayang...

kak Nurul Ain Abd Razak
- Secara jujurnya bila kak Ain pakai, alhamdulillah, rasa selamat. Lagipun ada orang mengata, pandang pelik, tapi kita kena berbangga sebab kita dah tutup aurat dan sekaligus kita dah laksanakan perintah Allah.

Anis Shahira
- Rasa tenang. bahagia dan rasa dilindungi. Entahlah, kami rasa tudung labuh cantik lagi dari tudung biasa. ^^V (*peace)

kak Norelissa Abu Bakar
- Alhamdulillah. Akak rasa nikmat dan selamat bila pakai tudung labuh. Dapat menutupi badan kita.

Nurul Afnan
- ermm... Ana nak bagitau pun tak tau macam mana. Tapi perasaan gembira tak dinafikanla... :)

Wan Nor Akmal Hani
- Rasa terjaga, selamat and yang paling penting Hani akan selalu berhati-hati dalam segala tindakan, takut terbuat dosa and more important lagi, Hani akan ingat Allah..


begitulah pandangan sahabat-sahabat dan kakak-kakak ana yang menyarungkan tudung labuh.

Tudung labuh umpama Bodyguard..
- tudung labuh ini umpama bodyguard yang mengawal ana. tak ada bodyguard pun tak apa. Tudung labuh dah ada. sebab Allah dah berjanji dalam firmanNya dalam surah al-Ahzab.. ayat ke 59 yang bermaksud:
   

       "Wahai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, 'hendaklah mereka menutupkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka'. Yang demikian itu agar mereka lebih mudah untuk dikenali, sehingga mereka tidak diganggu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Alhamdulillah... siapa yang memakainya... dia akan rasa selamat..
   berbalik kepada kehidupan ana yang masih jahil dulu.. sewaktu ana tak menyarungkan lagi tudung labuh.. memang kadang-kadang rasa tak selamat bila keluar rumah.. tak lepas dari mata-mata jahat lelaki yang lemah imannya..
   dalam masa tu, ana memang rapat dengan sepupu ana... Anas Alya Ahmad Suhaimi.. dia ni pakai tudung labuh walaupun sekolah di sekolah biasa. Macam mana dia boleh pakai tudung labuh? Ana masih ingat yang dia ceritakan pada ana. Sebab ramai kawan-kawannya yang memakai tudung labuh. dan Anas pun nak try jugak.. tup-tup lepas pakai, hati terus jatuh cinta.. and semenjak tu lah dia pakai tudung labuh...
   bersahabat baik dengan Anas Alya, menyebabkan virus cinta tudung labuh, terkena pada ana... ana akui. ana bukan dari kalangan yang berlatar belakangkan agama.. jadi bila nak pakai tudung labuh ni, memang ada beberapa halangan.. tapi alhamdulillah.. ana tekadkan diri.. untuk pakai jugak tudung labuh ni.. apa perasaan Anas bila tengok ana pakai tudung labuh?? dia terharu and gembira la.. Alhamdulillah.. segala puji bagi Allah...
   and sejak tu, semakin banyak ujian yang datang.. orang sekeliling nak ana try pakai selendang, ada yang kata ana nampak tua, panggil ana ustazah.. but.. ana relax ja.. yang paling penting perubahan yang berlaku terhadap cara lelaki di sekeliling ana berubah 360 darjah.. bila nampak ana, dorang tundukkan pandangan.. tak macam dulu.. cara layanan pun dah lain.. Alhamdulillah..

Istimewanya bertudung labuh..
boleh anda bayangkan cincin mahal yang disimpan rapi dalam showroom..  tidak boleh dipegang.. hanya boleh dimiliki oleh orang-orang yang berada kerana harganya yang mahal..
bayangkan pula cincin yang dijual di pasar pula.. bebas dipegang oleh orang ramai kerana harganya yang murah.. anda boleh beli cincin di pasar malam ini.. berkali-kali pun tak apa.. hilang pun tak apa, kerana senang dimiliki.. tapi jauh di sudut hati anda... anda teringin sangat-sangat nak miliki cincin yang ada di showroom itu kerana cantik dan jarang dimiliki oleh sesiapa..
     begitu jugalah perumpamaan bagi wanita yang bertudung labuh.. mahal sangat-sangat.. susah nak disentuh kerana dijaga rapi... ^^
 mejoriti lelaki yang ana kenal pasti mahukan isteri yang bertudung labuh, yang solehah.. berbanding wanita yang tak beberapa menjaga auratnya...
   jadi, kalau anda lelaki, cincin di dalam showroom atau di pasar malam yang anda nak sangat-sangat? ^^


Tudung labuh dan Solehah..

Tudung labuh ini sering dikaitkan dengan mereka yang solehah..
sebenarnya, apabila memakai tudung labuh ini, dengan sendirinya sedikit demi sedikit kita akan cuba ubah diri kita ke arah yang lebih baik..  contohnya:

"eh, aku tak boleh buat ni.. nanti orang tengok apa pulak orang kata."

see??? serius.. ana tak tipu... promise.. :)

and paling penting adalah niat kita... kalau betul-betul kerana Allah.. insyaAllah... semuanya menjadi indah.. kalau atas sebab niat lain (tak termasuk dalam tajuk) itu kita kena muhasabah diri balik.. ingat ya.. tempat kembali kita ialah Allah... lakukan semuanya kerana Allah.. ce ikhlas... insyaAllah pemakaian tudung labuh ini diredaiNya.. ^^

apa yang selalu orang pandang, apa yang selalu orang nilai, bila bertudung labuh baik-baik, akhlak molek (walau hakikatnya tak semua begitu tak termasuk dalam tajuk ) tetapi kita juga meyakini bahawa kebanyakan mereka adalah yang baik akhlaknya. ana juga masih banyak kekurangan lagi..

ana selalu melihat orang-orang yang baik disekeliling ana.. si pemakai tudung labuh, akhlak molek, akademik cemerlang, sahsiah cemerlang.. jadi dengan mudah ana simpulkan bahawa pemakai tudung labuh hebat-hebat orangnya...

ana juga bukanlah berasal dari sekolah agama.. tapi tak salahkan ana nak wujudkan suasana islamik yang diredaiNya di sekolah and luar sekolah..

bagi yang dah ada niat untuk pakai tudung labuh.. teruskan.. insyaAllah dipanduNya..

bagi yang dah pakai tudung labuh.. semoga istiqomah.. betulkan niat... ingat... anda adalah insan terpilih untuk memakai tudung labuh ini.. bukan senang nak pakai tudung labuh yang kadang-kadang dilabel kolot.. hakikatnya Allah yang tahu.. ingat ya sahabatku... bukan saja-saja Allah nak pilih anda... Allah dah buka hati anda.. bersyukurlah.. ^^

semoga kita terus istiqomah.. <3

ayuh menjadi shauqah wardah (mawar berduri)

jom.. selangkah mendekati Allah...
ana hanya kongsikan dari ilmu dan pengalaman ana yang masih sikit nie..
semoga Allah reda..
ma'asalamah.. <3

No comments:

Post a Comment